Savjet za učenje: Loše navike i kako ih spriječiti?

S početkom školovanja, učenje postaje najvažnija dječja aktivnost. No, uči li škola djecu onome za šta ih ocjenjuje – učenju?


Svi imaju neki svoj stil učenja koji su razvili sami i pod utjecajem okoline (uglavnom su to dobronamjerni savjeti roditelja) – dakle, stekli ste navike u učenju za koje smatrate da vam odgovaraju. Ipak, koliko god bili uvjereni u učinkovitost vaših navika, neke od njih su loše i njihovom bi prevencijom mogli postići puno brže kvalitetne rezultate i naravno, bolje ocjene.

Loša navika br. 1: Nije mi bitno gdje učim, najčešće je to u krevetu i uz muziku

Učenje u tišini i „u svom kutku“ vrlo je važno. Ako postoji i najmanji problem s pažnjom i koncentracijom, svaki će zvuk i tuđa prisutnost ometati i otežavati proces učenja. Učiti treba bez upaljenog TV-a, daleko od mobitela, muzike i glasnih ukućana. Naime, poznato je da treperenje svijetla s TV-a i razni zvukovi odvlače pažnju i ometaju čitanje. Učinkovito je učiti uvijek na istom mjestu. Učenje za radnim stolom uz dobro osvjetljenje najbolje je za održavanje budnosti i koncentracije.

Loša navika br. 2: Pravi sam „kampanjac“, a noć prije ispita obavezno provodim za knjigom

Vjerojatno najgora navika, kad je riječ o učenju, je učenje u zadnji tren, tzv. kampanjsko učenje, što podrazumijeva i veliki stres. Odlagati svoje obaveze nije dobro pa tako ni učenje. Ono što je dobro jest napraviti plan učenja i podijeliti gradivo na manje cjeline koje se mogu brže i lakše savladati. Zaborav je najveći prvi i drugi dan nakon što je gradivo upoznato. Ako se istog dana odradi domaća zadaća, ponovi današnje gradivo i malo se nadopuni, učenje će biti brže i bolje. Kad taj predmet dođe ponovno na raspored potrebno ga je samo kratko ponoviti.

Učenjem noću, i to pred sam test, samo ćete osigurati umor i iscrpljenost i „sve će vam se pomiješati“. Mozgu je potreban odmor i dobar san prije zahtjevnog dana.

Loša navika br. 3: Kad nešto ne razumijem, naučim napamet

Učenje napamet, osim što je teško i dugotrajno, ne daje rezultate dugoročno jer nije naučeno s razumijevanjem. Od velikog je značaja znati iz opširnog gradiva izdvojiti bitno od nebitnog i učiti s razumijevanjem. Jako je učinkovito postavljati pitanja i na njih odgovarati – igrati se učenika i učitelja.

Za kvalitetno učenje važno je steći naviku da se ne uči samo iz udžbenika, bilješki s nastave i drugih obaveznih materijala za pojedini predmet. Potrebni su i izvori znanja poput enciklopedija, časopisa, dokumentarnih emisija i danas nezaobilaznog interneta. Takvo će vas „istraživanje“ više zainteresovati za temu koju učite i učenje pretvoriti u pravi mali projekt.

Loša navika br. 4: Učim i pišem zadaću po nekoliko sati „u komadu“

Kad učite doslovno „zagrijete stolicu“? Pauze u učenju su itekako potrebne – kratki crtić, igrica, opuštanje uz topli kakao i kratki telefonski razgovor s prijateljem – nešto što će vas uspješno opustiti kako bi se „svježi“ ponovno vratili učenju.