Kako se školuju migranti u BiH: Karim je dječaka iz Irana, koji je ovdje završio osnovnu, a zatim upisao i srednju školu

U Save the Children vjeruju da u vrijeme kriza, pored spašavanja života i osiguranja zaštite, obrazovanje djece iz migrantske populacije mora biti prioritet.


Foto: Oslobodjenje
Foto: Oslobodjenje

Migranti koji prolaze kroz BiH balkanskom rutom često se zadrže po godinu i više u našoj zemlji. Maloljetnici među njima na normalan život čekaju dok ne stignu u EU, ali dok borave u kampovima u BiH, imaju mogućnost i da se školuju.

Od 2019. godine, kada je u punom jeku počela migrantska kriza sa žarištem u Unsko-sanskom kantonu, pa do danas, kroz osnovne škole USK-a prošlo je oko 1.560 dječaka i djevojčica iz izbjegličke/migrantske populacije, piše Oslobodjenje.ba.

Obostrana korist

 – Želimo zahvaliti Ministarstvu obrazovanja USK-a i svim školskim zajednicama, koje provode program uključenja djece izbjeglica i migranata u redovni obrazovni sistem, što odgovornim djelovanjem demonstriraju kako je moguće osigurati provođenje prava na obrazovanje za svu djecu, uključujući djecu migrante i izbjeglice, te aktivno rade na uklanjanju barijera između migrantske populacije i lokalne zajednice, zahvalili su im iz međunarodne agencije za brigu o djeci Save the Children.

Kada su prvi put djeca iz migrantske populacije trebala da krenu sa domaćom djecom u učionice Osnovne škole Brekovica kod Bihaća, vijeće roditelja i lokalna zajednica su izrazili bojazan za sigurnost vlastite djece, imajući u vidu povećanu stopu kriminala i nasilja praćenih migrantskom populacijom.

Međutim, Ministarstvo obrazovanja USK-a je bilo neumoljivo, a ubrzo se ispostavilo da su strahovanja bila neutemeljena te su novi učenici lijepo prihvaćeni. Integracija u školama nastavljena je i tokom raspusta, u radionicama ljetne škole, na nekim od najljepših lokacija u Bihaću. Djeca iz migrantske populacije sve vrijeme su imala uspješnu distrakciju od teškog izbjegličkog stanja koje imaju u BiH, a sve što dodatno nauče je bonus.

– Duboko smo uvjereni da je njihov boravak u školskoj klupi donio obostrane koristi i za djecu iz USK-a, kao i za djecu u pokretu, kroz učenje jednih o drugima i sklapanje prijateljstava, profesionalni rast i razvoj obrazovnih profesionalaca koji nisu dopustili da jezičke i druge barijere budu prepreka da nađu način da podučavaju djecu, ali i širu lokalnu zajednicu u cjelini, rekla je Andrea Žeravčić, direktorica organizacije Save the Children za sjeverozapadni Balkan.

Inače, djeca, roditelji te ostali migranti u BiH se ne zadržavaju dugo. Tek poneki završe jednu školsku godinu pa upišu sljedeću, većina ih u školi proboravi samo nekoliko mjeseci, prije nego uspiju otići preko granice u EU, a oni koji se najteže snalaze znaju se zadržati i po nekoliko godina. Ove školske godine desio se prvi slučaj gdje je dječak iz migrantske populacije ovdje završio osnovnu, a zatim upisao i srednju školu.

Mladi informatičar

Radi se o slučaju šesnaestogodišnjeg Karima, dječaka iz Irana, koji je ove školske godine upisao srednju Elektrotehničku školu u Bihaću, smjer računarstvo.

– Moja je želja da nakon školovanja pronađem dobar posao i preuzmem brigu o svojoj porodici, izjavio je Karim prilikom dolaska u učionicu i upoznavanja novih školskih drugova, drugarica i profesora.

Proceduru upisa i odabir škole koju je dječak želio pratilo je i Ministarstvo obrazovanja USK-a. Karimovi roditelji su također prisustvovali upisu i jako su sretni i zahvalni organizaciji Save the Children na podršci koju su primali do sada.

– Upravo je ovo primjer pozitivne prakse, uključivanja dječaka i djevojčica u pokretu u redovni obrazovni sistem u Unsko-sanskom kantonu, te pokazatelj koliko dodatnih koristi obrazovanje donosi njihovoj uspješnoj integraciji u zajednice u kojima borave, kao i smanjenju barijera koje se mogu javljati između lokalne zajednice i populacije u pokretu, napomenula je Žeravčić.