• 22.10.2020.

Odrastanje u doba korone: Kako su djeca ostala bez prava na igru i zagrljaj, šta za njih znači kombinovana nastava

Prema mišljenju stručnjaka, škola je i u normalnim okolnostima nekoj djeci bauk, a posebno u vanrednim okolnostima.

 Odrastanje u doba korone: Kako su djeca ostala bez prava na igru i zagrljaj, šta za njih znači kombinovana nastava

Kombinovana nastava, socijalna distanca, maske na licu tokom nastave, zabrana igre s vršnjacima, zabrana grljenja, razmjenjivanja igračaka, školskog pribora… Sve su ovo nova pravila s kojima se suočavaju djeca u vremenu pandemije koronavirusa, piše Klix.

Zbog konfuzije koju djeci stvaraju nova pravila u školama, evidentna je i pojačana anksioznost i strah, kaže nam to poznati sarajevski psiholog Čedomir Novaković.

O posljedicama koje bi na djecu moglo ostaviti “novo normalno” naš sagovornik je govorio vrlo otvoreno te roditelje pozvao na strpljenje, napominjući da je ispred svih nas izazovan i težak period s kojim se moramo znati izboriti. Ipak, onim najmlađima pomoć je najpotrebnija.

Osjećaj nesigurnosti kod djece

 – Djeca u razvoju uče po modelu, po uzorima, a uzori su najčešće roditelji, profesori, edukatori… Ako je onemogućeno normalno sistematsko ugledanje djeteta na svoj uzor, očekivati je da i posljedice budu poprilično velike. Prvo zbog toga što se kod djece stvara osjećaj nesigurnosti. Kombinovana nastava koja se sada praktikuje jedna je vrsta opšte konfuzije, vremenske, prostorne i komunikativne. I tu se djeci teško snaći, pogotovo onoj djeci koja nemaju roditelje ili odgajatelje koji im mogu pomoći, ističe Novaković.

Napominje da svijet ulazi u jednu epidemiju neuronskog reagiranja, jer ništa više nije isto kao što je bilo.

 – Kod mladih, ali i kod djece naglašena je pojačana anksioznost, ona će biti još izraženija u narednom periodu. Posebno je osjetljiv razvojni period ili period dječijeg odrastanja već negdje od pete godine, kad počinje mala škola pa do 25. ili 30. godine, kada se završava fakultet, i ako u tom periodu postoji negativna psihološka klima, za očekivati je da će ona u manjoj ili većoj mjeri ostaviti posljedice na djecu, poručuje Novaković.

Stoga napominje da je vrlo važno da roditelji prate psihičko stanje svog djeteta i da u situaciji kada vide da je njihovo dijete uplašeno ili zbunjeno, razgovaraju s njim.

Izazovan, osjetljiv i težak period

 – Igra je vrlo bitna za djecu uvijek, pa i danas, a danas im je to u jednu ruku zabranjeno. Stalno se apeluje na djecu da su bilo kakvi kontakti s drugom djecom opasni, jer postoji mogućnost da će se zaraziti koronavirusom, a ne znaju još ni šta znači zaraza. Onda je za očekivati da imamo generacije koje će biti poprilično nesigurne i distancirane, zavisi od slučaja do slučaja. Stara filozofija kaže “Svi ljudi na svijetu isti, svaki čovjek kao nijedan čovjek na svijetu”, poručuje Novaković.

Strpljenje je, smatra naš sagovornik, ključ svega u ovim izazovnim vremenima.

 – Savjet roditeljima je da, koliko god ih nerviraju školske obaveze, budu što strpljiviji s djecom i da se sjete da šta god govore svojoj djeci, da im to govori odrasla osoba koja je prošla kroz taj period odrastanja, identifikacije i stvaranja karaktera. Ovo je izazovan, osjetljiv i težak period, kako za odrasle, tako i za djecu i važno je da se svaka osoba zapita koji je najadekvatniji način pomoći samom sebi, pa onda i svojoj djeci, smatra Novaković.