Kako ljetnji raspust utiče na razvoj djece?

Sa dolaskom ljetnjih dana sve su češće debate o tome da li je djeci zaista potrebna tako velika pauza i da li će “odmor od škole” napraviti prekid u njihovom intelektualnom razvoju. Pojedini roditelji zabrinuti su da će se njihovo dijete pretjerano opustiti i zaboraviti na čarobni svijet knjiga, dok drugi tvrde kako je svakom djetetu potrebno malo bezbrižne ljetnje igre. Da li je zaista tačno da ljetnji raspust ima loš uticaj na djecu?


Pezibear / Pixabay

Odgovor je i da i ne, ukoliko pitate profesora Harisa Kupera sa Djuk univerziteta. On otkriva kako djeca iz srednje i više klase tokom ljtnjeg raspusta zapravo napreduju, dok klinci iz siromašnijih porodica zaista “nazaduju” tokom raspusta, prenosi knjizara-harfa.rs.

Takva tvrdnja rezultat je trineast studija koje je sproveo prof. Kuper sa svojim istraživačkim timom. Među njegovim zaključcima stoji i to da djeca iz siromašnijih porodica tokom dva mjeseca odmora ne rade na svom intelektualnom razvoju, dok oni iz nešto imućnijeg okruženja često pokazuju veći napredak nego tokom škole.

S druge strane, ukoliko odgovor na pitanje iz naslova potražite na Harvardu, dobićete nešto drugačije mišljenje od ovog koje iznosi prof. Kuper.

Naime, Dejms Kim sa Harvardovog odsjeka za obrazovanje tvrdi da materijalno stanje ne igra presudnu ulogu u ovom problemu. Njegovo istraživanje pokazalo je da je dovoljno da djeca na raspustu pročitaju četiri, pet knjiga, i da će to biti odličan način za ispunjavanje “ljetnje praznine”

Najvažniji faktor koji utiče na to da li će djeca čitati knjige tokom raspusta, prema njegovim podacima, jeste dostupnost knjiga. Primanja roditelja tako igraju skoro nebitnu ulogu, važno je to da li oni usmjeravaju svoju djecu na knjige.

Sa ovim podacima delimično je saglasna i sociološkinja Stefani Slejts sa Univerziteta Džon Hopkins. Rezultati njene studije objavljeni su prošle godine u časopisu “Journal of Education for Students Placed at Risk” i pokazuju da nisu sva djeca iz siromašnijih porodica “ugrožena” tokom ljetnjeg raspusta.

I u ovom slučaju presudnu ulogu imali su roditelji i njihov rad sa djecom. Ona djeca koja su sa roditeljima tokom ljeta posećivala biblioteke, bilježila su napredak kao i tokom školskih dana, bez obzira na nivo primanja roditelja.

Profesor Ričard Alington sa Univerziteta u Tenesiju sproveo je jednostavan eksperiment u kojem je djeci dao zadatak da tokom ljeta treba da pročitaju dvanaest knjiga, dokazujući da to ima isti učinak kao i ljetnje škole.

Djeci je dozvoljeno da izaberu knjige koje žele, pa je najveći broj školaraca izabrao biografiju Britni Spirs. Uprkos tome, prof. Alington smatra da je ostavljanje izbora važno za djecu, i da se samo djelimičnim nametanjem obaveza može postići pozitivan efekat i razviti ljubav prema knjigama i kada one nisu dio nastavnog programa.

Šta vi mislite – da li ljetnji raspust može negativno da utiče na razvoj djece? Da li ste i vi dane ljeta prekraćivali čitanjem knjiga i koje vam je omiljeno štivo za ljetnji raspust?

(Školski.ba)