Kako bolje čitati i više upamtiti: Tehnika čitanja američkog pedagoga Francisa Robinsona

Ugodno i stalno mjesto za učenje, detaljno razrađen sedmični raspored učenja i dobra motivisanost čitatelja, tek su neke od prednosti koje omogućuju uspješno učenje. Pročitajte više o tehnici čitanja koja će vam olakšati i čitanje najtežih stručnih i naučnih tekstova. Jer ko bolje čita, lakše uči!


Dobro razvijene vještine čitanja i tehnike rada na tekstu siguran su put prema uspješnom učenju. Čitanje je obično prvi i najvažniji korak za obradu gradiva koje se uči. „Bubanje“ činjenica dok se sve ne „upije“ sigurno nije metoda koja obećava uspjeh, a o zadovoljstvu učenja da i ne govorimo.

Tehnika čitanja SQ3R

Američki pedagog Francis Robinson razvio je 1946. godine metodu čitanja koja čini čuda – efikasna je i pomaže umu da pročitano što duže pamtimo.

Kratica SQ3R označava engleske riječi Survey (pregledati), Question (pitati), Read (čitati), Recite (sažeti), Review (ponoviti).

Kako čitati prema metodi SQ3R:

  • U prvom koraku (Survey) čitajte da biste stekli pregled knjige – pročitajte naslove poglavlja, potpise pod slikama i sadržaj knjige.
  • U drugom koraku (Question) pokušajte pretpostaviti o čemu bi se u tekstu moglo raditi. Pritom zapisujte crtice i pitanja na koja ćete dobiti odgovor nakon čitanja. Tako aktivirate svoje predznanje i razvijate zanimanje za čitanje.
  • U trećem koraku (Read) tekst pročitajte polako i temeljito. Pokušajte svjesno slijediti autorove misli i način na koji iznosi argumente (činjenice i dokaze). Poslužite se markerom u boji i označite što je potrebno istaći.
  • U četvrtom koraku (Recite) napišite sažetak svakog odlomka, odlomak po odlomak, i što je najvažnije – napišite ga svojim riječima. Odgovorite pritom na pitanja iz drugog koraka. Korisno je da drugoj osobi (studentu, prijatelju, roditelju) objasnite odlomak po odlomak o čemu se radi u tekstu.
  • U petom koraku (Review) provjerite bilješke iz četvrtog koraka i pokušajte ponoviti sadržaj cijeloga teksta. Pritom možete nacrtati i mentalnu (umnu) mapu.

Aktivno čitanje

Ako vam se metoda čitanja SQ3R čini presloženom, pokušajte s metodom aktivnoga čitanja. Za aktivno čitanje bit će vam potrebne različite olovke u boji (markeri, flomasteri, drvene bojice) kojima ćete označavati dijelove teksta: važna mjesta u tekstu i ključne riječi podcrtajte određenom bojom.

Ako naiđete na nejasno mjesto ili ako nedostaju neke informacije, zabilježite upitnike sa strane. Tvrdnje koje vam se čine sumnjive možete podcrtati isprekidanom crtom, a one s kojima se slažete označite uzvičnikom.

Suprotstavljene tvrdnje (za i protiv) označite znakom plus ili minus. Informacije koje se više puta ponavljaju ili su važne prepišite na marginu. Na taj ćete način lakše steći pregled sadržaja te se lakše snaći u mnoštvu činjenica.

Ako na ovaj način čitate sadržajno odvojen dio (odlomak teksta), napišite sažetak svakog dijela. Pritom se služite vlastitim riječima i formulacijama: ono što ste sami razradili i izrekli svojim riječima, lakše ćete upamtiti. Na kraju svoje bilješke možete nacrtati na mentalnu (umnu) mapu koja će biti pregled pročitanoga.

(profil.hr)