“Djeca nam zbog tableta i aplikacija ne znaju čitati i pisati, vraćamo udžbenike”

Šta sve može izazvati prekomjerna upotreba tehnologije?


Foto: Školski.ba / Envato
Foto: Školski.ba / Envato

Švedska se vraća tradicionalnim obrazovnim metodama s naglaskom na tiskane knjige, čitanje i vježbanje pisanja i smanjuje upotrebu tableta i digitalnih alata, piše AP. Ovaj korak dolazi nakon što su političari i stručnjaci izrazili zabrinutost da je prekomjerna digitalizacija, uključujući uvođenje tableta u predškolske ustanove, dovela do opadanja osnovnih vještina učenika.

Švedska ministrica prosvjete Lotta Edholm, koja je u vladi desnog centra preuzela dužnost prije 11 mjeseci, izjavila je da učenici trebaju više udžbenika i da su tiskane knjige važne za njihovu edukaciju.

Ministrica je prošlog mjeseca objavila da vlast želi poništiti odluku Nacionalne agencije za obrazovanje da digitalni uređaji postanu obavezni u predškolskim ustanovama. Planiraju ići korak dalje i potpuno prekinuti digitalno učenje za djecu mlađu od šest godina, priopćilo je ministarstvo.

Iako švedski učenici postižu iznadprosječne rezultate u čitanju, ocjena međunarodnog istraživanja čitalačkih sposobnosti PIRLS (“Progress in International Reading Literacy Study”) kod švedskih je četvrtaša pokazala pad između 2016. i 2021. godine. Oni su u 2021. godini postizali prosječno 544 boda (hrvatski učenici prosječno su postizali 557 bodova), što je pad u odnosu na prosjek od 555 bodova iz 2016. godine. Međutim, Švedska je svejedno zauzela sedmo mjesto na svijetu, dijeleći ga s Tajvanom, po ukupnom rezultatu testa, piše Telegram.

Stručnjaci za obrazovanje ističu da su neki problemi s učenjem mogli nastati zbog mjera uvedenih tokom pandemije koronavirusa kao i zbog povećanja broja učenika imigranata kojima švedski nije materinji jezik, ali ističu i da prekomjerno korištenje uređaja s ekranima tokom školskih sati može prouzročiti zaostajanje mladih u osnovnim predmetima.

UNESCO je također uputio “hitan poziv za prikladnu upotrebu tehnologije u obrazovanju”. U izvješću potiču zemlje da ubrzaju internetske veze u školama, ali istovremeno upozoravaju da se tehnologija u obrazovanju treba implementirati tako da nikada ne zamijeni nastavu uživo pod vodstvom nastavnika.

Online nastava je tema žustrih rasprava širom Europe i drugih dijelova Zapada. Poljska je nedavno pokrenula program koji financira vlada putem kojeg će svaki učenik dobiti laptop, počevši od četvrtog razreda, u nadi da će zemlja biti tehnološki konkurentnija. U Americi su mnoge javne škole pokupovale laptope za svoje učenike novcem koji je država isplatila kao pomoć u vrijeme koronakrize, no mnoge su jako oprezne budući da puno učenika nema adekvatan pristup internetu u svojim kućama pa se jako pazi da zbog toga ne ostanu bez pristupa jednakoj kvaliteti nastave koju imaju svi ostali.

S druge strane, u Njemačkoj učenici mogu završiti svoje školovanje bez ikakvog oblika obavezne digitalne nastave. Neki roditelji ondje brinu da im djeca neće moći konkurirati na tržištu rada s tehnički bolje obučenom djecom iz drugih zemalja.

Kako bi izašli na kraj s padom u čitalačkim sposobnostima, švedske vlasti najavljuju da će ove godine investirati oko 60 miliona eura za kupovinu knjiga koje će raspodijeliti po školskim bibliotekama te još 42 miliona eura u sljedeće dvije godine za brži povratak klasičnih udžbenika u škole.