Djeca koja rano progovore: Što to znači za njih i njihove roditelje?

Što u stvari uopće znači da je dijete rano progovorilo i da smisleno izgovara riječi?


Prema nekim doktorima devet mjeseci je najranije doba u kojoj se pojavljuju djetetove prve riječi, mada neki roditelji tvrde da je njihovo dijete prvu riječ reklo već sa šest mjeseci.

No, kako bilo, ovdje se radi o iznimkama jer mnoga djeca svoju prvu smislenu riječ kažu znatno kasnije.

Riječi se kod djece, tvrde doktori, počinju pojavljivati u trenutku kada ona počinju shvatati da stvari u svijetu oko njih postoje čak i ako nisu u njihovom vidokrugu.

Treba imati na umu da rani ili kasni govor na duge staze u stvari ne znači ništa te tako savršeno zdrava i razvijena djeca svoju prvu riječ izgovore s 14 ili 15 mjeseci, ponekad čak i kasnije, piše portal djecjaposla.com.

Utvrđeno je pak da govor kreće ranije kod djevojčica. Zakašnjeli govor, odnosno prve riječi nakon druge godine života, češće se događa kod dječaka nego kod djevojčica. Naučnici su saglasni s tim da je područje mozga koje obrađuje verbalni govor različit kod muškaraca i žena te se to očituje već i u vrlo ranoj dječjoj dobi.

Istraživanja također pokazuju da roditelji djece koja rano progovore imaju tendenciju precjenjivati cjelokupan djetetov razvoj na svim područjima te smatrati kako su u svemu naprednija od vršnjaka. Tako im nerijetko na njihova kratka pitanja nude vrlo složene odgovore misleći kako ih djeca mogu razumjeti.

Prema doktoru Benjaminu Spocku, jednom od najcjenjenijih svjetskih pedijatara, roditelji djece koja prerano progovore često znaju upasti u istu zamku. Naime, krenu s preranim podučavanjem svoje djece, tjerajući ih stalno naprijed. Boje, brojevi, oblici – učenje onoga što roditelji žele postaje djetetova svakodnevica. S druge strane, ne dozvoljavaju da dijete uči o svijetu svojim tempom i svojim čulima.

Što u stvari uopće znači da je dijete rano progovorilo i da smisleno izgovara riječi? To znači da te riječi povezuje s predmetima, osobama, životinjama i radnjama.

Ako to i čini, ohrabrite komunikaciju potičući bebu na kratke razgovore. Povećajte joj vokabular pokazujući predmete i izgovarajući njihova imena. Naglasite joj u koju prostoriju ustanu idete i recite joj kada ste stigli u nju.

Želite li svoju bebu već početi učiti izgovarati rečenice, držite se najjednostavnijih rečeničnih formi. Kada dijete pokaže zanimanje za nešto drugo, na primjer igračku ili psa, prestanite s učenjem i pustite da radi ono što ga zanima.

Važno stavka komunikacije je i slušanje. Slušajte pažljivo dok vam vaše dijete govori, zadržavajući kontakt očima. Slušanje je jako bitna stavka u komunikaciji, ali mnogi su u njoj puno lošiji nego u govorenju.

Slikovnice su još jedan dobar način podučavanja te razvija asocijativnog govora jer dijete uči povezati sliku u slikovnici s izgovorenom riječi.

No, na kraju svakog dana poduke, bez obzira na napredak, smanjite očekivanja i zapamtite da je vaša beba još uvijek samo beba. Bit odrastanja je da dijete upozna svijet svojim vlastitim tempom, a ne onim koji vama odgovara.

Rani razvoj vokabulara može također značiti i lagana kašnjenja na dugim područjima razvoja, stoga budite strpljivi kada je razvoj motorike u pitanju, ako dijete nikako da prohoda ili je izbirljivo u jelu.