Tjeskoba, strepnja, pretjerana zabrinutost najčešći su uvod i glavni simptomi općeg anksioznog poremećaja. Opći anksiozni poremećaj smatra se jednim od najčešćih psihičkih poremećaja koji bitno narušava kvalitet života u svakom pogledu.

1. “Možeš li mi nacrtati to što te muči?”

Ponekad je lakše izraziti osjećaje crtežom nego riječima.

2. “Volim te. Siguran/na si.”

Ponekad je važno naglas ponoviti ovako važne stvari.

3. “Ajmo se pretvarati da pušemo veliki balon. Duboko ćemo udahnuti i puhati dok ne nabrojimo do 5.”

Ako kažete djetetu da počne duboko disati u napadu panike, vjerojatno će odgovoriti da ne može. Ali ako to pretvorite u igru, ono će pristati. Pušite balon uz smiješne zvukove barem 3 puta zaredom da umirite tijelo.

4. “Sada ću nešto reći i hoću da to točno tako ponoviš: ja to mogu!”

Ponovite čarobnu rečenicu i po 10 puta. Jeste li znali da čak i maratonci koriste ovaj trik?

5. “Šta misliš zašto je to tako?”

Ova pitanje postavite samo starijoj djeci.

6. “Šta će se onda dogoditi?”

Ako se dijete boji nekog budućeg događaja, pomozite mu da ga unaprijed proživi i doživi ono što će biti nakon njega. Tako će lakše sagledati moguće scenarije i posljedice i vjerojatno će mu sve djelovati manje strašno.

7. “Mi smo nezaustavljiva ekipa.”

Odvajanje je snažan okidač za tjeskobu kod mlađe djece. Dajte mu do znanja da ste u mislima s njim i da ste mu podrška, čak i kad vas ne vidi.

8.  “Ja sam ratnik! Ja sam nezaustavljiv!”

Sjećate se ovih scena iz filmova?

9. “Kada bi tvoj osjećaj bio čudovište, kako bi izgledao?”

Ako okarakteriziramo tjeskobu, pretvorit ćemo nedefiniran osjećaj u konkretno biće. Onda s njim možemo i razgovarati (i otjerati ga).

10. “Jedva čekam…”

Uzbuđenje zbog događaja kojima se veselimo je zarazno.

11. “Idemo sad staviti tvoju brigu na policu dok pročitamo priču, odigramo ovu igru… Onda ćemo je ponovno pokupiti.”

Ljudi koji se brinu često misle da moraju neprestano brinuti iste brige dok god se one ne rješe. To je posebno iscrpljujuće za malu djecu kad brinu o nečemu na šta ne mogu utjecati. Ako neko vrijeme zaborave na brige uz omiljene aktivnosti, moći će ih možda sagledati u sasvim novoj perspektivi.

12. “Taj osjećaj će proći. Neka nam bude udobno dok ne prođe.”

Okružite se se dekicom, čajem, kakaom,…

13. “Idemo otkriti više o tome.”

Pomozite djeci da istraže svoje strahove postavljajući im prijateljska pitanja. Znanje je moć.

14. “Idemo brojati do…”

Ovo je odlična tehnika za skretanje pažnje sa straha i tjeskobe. Možete brojati ljude koji nose čizme, djecu, satove,…

15. “Možeš li mi reći kad prođu dvije minute?”

Ovako će dijete imati fokus na sat i praćenje vremena.

16. “Zatvori oči. Zamisli…”

Vizualizacija je moćna tehnika za ublažavanje straha i tjeskobe. Vodite dijete kroz vizualizaciju sigurnog, toplog i sretnog mjesta gdje se osjeća ugodno.

17. “I ja sam ponekad uplašena/nervozna/tjeskobna. I to nije zabavno.”

Empatija pobjeđuje u raznim situacijama. U ovom slučaju može potaknuti razgovor o tome kako ste pobijedili svoj strah.