Upoznajte Admira i Benjamina, oni su dio tima sa sjajnim uspjehom na matematičkoj olimpijadi

Benjamina mnogi smatraju jednim od najtalentovanijih, ako ne i najtalentovanijim matematičarem kojeg je BiH ikada imala.


Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ne manjka bosanskohercegovačkih učenika koji su iznimno talentovani matematičari i uspješni na takmičenjima. Za to je zaslužan i Admir Beširević, a među takvim đacima istakao se Benjamin Mujkić iz Novog Travnika.

Beširević, koji je asistent na Prirodno-matematičkom fakultetu u Sarajevu, zajedno s drugim kolegama pomaže školarcima da budu spremni za takmičenja na kojima je konkurencija velika i teška. Đake iz glavnog grada za takmičenje priprema Udruženje matematičara Kantona Sarajevo (UMKS).

Bosna i Hercegovina je na nedavno održanoj Internacionalnoj matematičkoj olimpijadi u Rusiji zauzela 40. mjesto, što je najbolji plasman u posljednjih 20 godina. Bronzane medalje je osvojilo pet takmičara iz Bosne i Hercegovine.

Novi veliki uspjeh naših matematičara! 🇧🇦

Na ovogodišnjoj Internacionalnoj matematičkoj olimpijadi (IMO),…

Objavljuje Udruženje matematičara Kantona SarajevoPetak, 23. srpnja 2021.

Beširević je u razgovoru za Klix.ba objasnio kakav je sadržaj spomenutog i sličnih takmičenja, tj. u kojim zadacima se učenici takmiče.

 – Gradivo na olimpijadama prije svega testira sposobnosti rješavanja problema (problem-solving skills). Ponekad zadaci ne zahtijevaju gotovo nikakvo teoretsko predznanje, već je akcenat na logičkom razmišljanju i rješavanju problema. S druge strane, za mnoge zadatke je potrebno teoretsko znanje koje daleko prevazilazi gradivo koje se radi na redovnoj nastavi, objasnio je.

Šta je najvažnije i najizazovnije, najteže u pripremama za takmičenje?

Beširević: Najvažnije je učenika privoljeti za matematiku
Beširević: Najvažnije je učenika privoljeti za matematiku

 – U Bosni i Hercegovini smo razvili detaljan sistem za nadarene učenike, koji iz godine u godinu unapređujemo. Definitivno je najvažnije privoljeti učenika za matematiku, nakon čega sve ide lakše. Najveći izazov je doprijeti do učenika iz svih dijelova Bosne i Hercegovine, ali uspijevamo i u tome. Što se konkretnog rada tiče, nekad je mlađim učenicima zbog njihovog neiskustva teško objasniti način na koji treba da pristupaju pripremama, ocijeno je Beširević.

Za njega je od samih uspjeha i medalja važnije znanje. Podsjetio je da su mnogi bivši takmičari kao najbolji studenti nagrađeni Zlatnom značkom Univerziteta u Sarajevu, ali i ukazao da su primljeni na neke od najprestižnijih univerziteta na svijetu. Pa je tako, između ostalih, izdvojio MIT, Oxford i Brown. Naglasio je da osvojene medalje na matematičkim olimpijadama povećavaju šanse za upis na neke od najboljih fakulteta na svijetu.

Koliko im pomaže vlast?

 – Teško je u Bosni i Hercegovini generalno govoriti o podršci vlasti, s obzirom na rascjepkanost obrazovnog sistema. Uvjerljivo najveću podršku prethodnih godina su učenici dobijali od Kantona Sarajevo, pogotovo dok je ministrica bila Zineta Bogunić, kao i sada od ministrice Naide Hote-Muminović, potcrtao je.

“Talentovani matematičari nemaju problema s funkcionalnom nepismenošću”

Posljednje PISA istraživanje je pokazalo da je svaki drugi 15-godišnjak u Bosni i Hercegovini funkcionalno nepismen. Tvrdi se da se to odnosi i na đake koji imaju odlične školske uspjehe. S obzirom na to, tema razgovora s Beširevićem je bila i to da li među navedenim učenicima ima i onih koji su učesnici matematičkih takmičenja.

 – Mislim da se kod nas poremetio pojam odličnog učenika, s obzirom na nerealnu prosječnu ocjenu u školama. Matematička takmičenja razvijaju analitičke sposobnosti učenika te ga primoravaju da stvari uči s razumijevanjem. Zbog toga takmičari nemaju problem s funkcionalnom nepismenošću, a i ipak se radi o učenicima koji su među jedan posto najboljih u svojoj generaciji, napomenuo je.

Beširević: Poremetio se pojam odličnog učenika
Beširević: Poremetio se pojam odličnog učenika

Većina učenika ima antagonistički odnos prema matematici i drugim prirodnim naukama, pa samim tim i loše ocjene iz te grupe predmeta. Da li je to zaista posljedica nečeg pogrešnog u školskom sistemu i šta bi trebalo učiniti da bi se to promijenilo?

 – To je definitivno problem obrazovnog sistema i toga što se matematika podučava na pogrešan način. S druge strane, ne možemo ni očekivati da nastavničko zanimanje iz matematike u velikom broju odaberu učenici kojima dobro ide matematika, s obzirom na to da je velika razlika u platama prosvjetnog radnika u odnosu na npr. IT sektor (gdje se odlično snalaze učenici koji imaju ‘šlifa’ za matematiku), smatra Beširević.

O uspjehu Benjamina Mujkića

Na Internacionalnoj matematičkoj olimpijadi u Rusiji istakao se Benjamin Mujkić. On se kao učenik osnovne škole plasirao među šest najboljih srednjoškolaca. Od ove godine će biti učenik Druge gimnazije u Sarajevu, a pojedini ga smatraju jednim od najtalentovanijih, ako ne i najtalentovanijim matematičarem kojeg je Bosna i Hercegovina ikada imala.

 – Benjamin je definitivno jedan od najtalentovanijih učenika te definitivno najuspješniji u njegovom uzrastu. Zaista je nezahvalno reći da li je Benjamin najtalentovaniji s obzirom na to da sam radio i s mnogim drugim veoma talentovanim učenicima. Međutim, za razliku od njih, s Benjaminom je već od petog razreda počela raditi ekipa bivših olimpijaca te njegovi rezultati za nas nisu iznenađujući, poručio je Beširević u razgovoru za Klix.ba.

Mujkić: Treba uložiti dosta truda i rada

Za Klix.ba je govorio i Benjamin. Ispričao je koliko su njegovi uspjesi posljedica njegovog talenta, a koliko samog rada, tj. truda.

 – Iza svakog velikog uspjeha pored talenta nalazi se naravno i kontinuiran rad. Trebalo je uložiti dosta truda i rada, jer zadaci na olimpijadama su dosta zahtjevni. Od petog razreda pohađam Školu matematike u organizaciji UMKS-a te od šestog razreda pohađam ljetne i zimske kampove. Moji najveći uspjesi ove godine su zlatna medalja na Juniorskoj balkanskoj matematičkoj olimpijadi te bronzana medalja na Internacionalnoj matematičkoj olimpijadi za srednje škole. Spremao sam se svakodnevno, najviše pred sama ova takmičenja. Rješavao sam razne zadatke koji su bili nekada na nekim takmičenjima. Moj veliki uspjeh je i rezultat dugogodišnjeg sistemskog rada s izvanrednim mentorima iz Škole matematike i naravno podrške moje porodice, koja me prati i bodri u svim aktivnostima, naveo je.

Benjamin Mujkić je od ove godine učenik Druge gimnazije u Sarajevu
Benjamin Mujkić je od ove godine učenik Druge gimnazije u Sarajevu

Naglasio je da ga sve matematičke oblasti podjednako zanimaju, ali da je u posljednje vrijeme zbog programiranja posvećen zadacima iz kombinatorike.

Želja mu je studirati u Americi i biti dobar programer

Pitali smo ga da li on i njegovi školski drugovi dobijaju adekvatno znanje iz matematike ili smatra da bi se sistem trebao promijeniti u smislu da dobijaju znanje koje će im biti upotrebljivije u svakodnevnom životu.

 – U redovnoj školi se uopće ne radi takmičarska matematika. Nastava nije prilagođena individualnim sposobnostima učenika, odnosno nije organizovan poseban rad s nadarenim učenicima. Volio bih da se u školskom sistemu rade zadaci koji će podsticati učenike na kreativnost u radu te da se učenicima omogući da spoznaju pravu primjenu i ljepotu matematike kao nauke, istakao je.

Želja mu je da studira u Sjedinjenim Američkim Državama i da bude dobar programer.

 – Trenutno me također zanima i programiranje. Takmičim se i iz te oblasti. Bio sam prvo mjesto na državnom takmičenju za osnovne i srednje škole te ću predstavljati Bosnu i Hercegovinu na Evropskoj juniorskoj informatičkoj olimpijadi koja će se održati u augustu. Imam želju da se dobro usavršim u oblasti programiranja i da u budućnosti postanem dobar programer. Zbog velike povezanosti informatike s matematikom, informatika mi je veoma interesantna. Upisao sam se u Drugu gimnaziju u Sarajevu. Teško je unaprijed prognozirati šta dalje poslije srednje škole, ali bih svakako želio, kao i moja sestra, da studiram u Americi, zbog većeg izbora prestižnih fakulteta i naravno boljeg napredovanja kako bih sve ono što naučim mogao korisno primijeniti u svojoj domovini, naglasio je Benjamin Mujkić.