Učenici u BiH po znanju zaostaju 3 godine za onima iz EU-a, a škole pune odlikaša

Svako drugo petnaestogodišnje dijete u BiH ne posjeduje funkcionalnu čitalačku pismenost.


Foto: Envato

Petica kao ocjena najčešće više ništa ne znači, odnosno broj odlikaša u školama ne prati razinu pismenosti društva, piše Večernji list BiH. Naime, uprkos činjenici da u školama širom Bosne i Hercegovine nikada nije bilo više učenika koji razrede završavaju odličnim uspjehom, posljednji objavljeni rezultati Programa za međunarodnu procjenu postignuća učenika (PISA) govore kako su djeca u BiH u prosjeku tri godine školovanja iza svojih vršnjaka u zemljama OECD-a.

Isti podaci ukazuju na činjenicu da svako drugo petnaestogodišnje dijete u BiH ne posjeduje funkcionalnu čitalačku pismenost, navode iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH.

Rezultati šokantni

Najgora postignuća kada je u pitanju navedeno testiranje imaju iz prirodnih nauka. Rezultati su za nekog očekivani, za nekog šokantni, ali je jasno da je potrebno poduzeti značajne korake ka poboljšanju obrazovanja. Kada je riječ o materinskom jeziku, nepoznavanje gramatičkih pravila nije najveći problem, znatno je veći problem nedostatak kritičkog mišljenja i sposobnosti analize informacija.

Razlikovanja bitnog od nebitnog postaje odlika generacija koje izlaze iz škola, smatra gimnazijalac i mladi pjesnik Vojislav Durmanović, koji je jedan od pozitivnih primjera. Svaki drugi učenik u BiH funkcionalno je nepismen, što dugoročno čini veliki problem za društvo. Rješenje je u temeljitim reformama i promjeni pristupa obrazovanju. Obrazovni sistem treba biti zasnovan na razvijanju kritičkog mišljenja, izgrađenim navikama prepoznavanja i rješavanja problema i tumačenja informacija koje se serviraju, smatraju stručnjaci. Međutim tome se treba pristupiti sustavno i sa svih razina.

– Strateški se treba nastupiti, a mi u stvari nemamo strategija. Početi s dijagnostikom za svaki razred što učenik zna i može, ondje gdje su najveće teškoće te vratiti se na ono što se nije obradilo kako treba, kako bi postalo funkcionalno, kaže Žaneta Džumhur iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH.

Općoj razini znanja učenika nimalo na ruku ne ide ni online nastava.

Inflacija odlikaša

Već prvih mjeseci njezina održavanja prosvjetni djelatnici ukazivali su na manjkavosti, što je potvrđeno i istraživanjima koja pokazuju dodatni pad razine znanja učenika. Na problem velikog porasta odlikaša upozorili su i iz hrvatskih škola, gdje već neko vrijeme imaju hiperprodukciju odlikaša. Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja RH za školsku godinu 2019/2020. godine, više od polovine učenika, odnosno njih 240.596 (52.59 posto), nastavnu je godinu završilo odličnim uspjehom. Od toga njih 99.087 (21.66 posto) završilo je školsku godinu prosjekom 5,0.

Profesor Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dr. sc. Neven Budak, nakon objave ovih rezultata, komentirao je da je inflacija odlikaša loša pojava i da je treba spriječiti jer poništava smisao obrazovanja i obrazovnog sustava.

– I to zbog toga što nema prave valorizacije stečenih kompetencija učenika, što utječe na njihovo daljnje obrazovanje i odabir zanimanja. Činjenica je da se trend pogoršava što se tiče dijeljenja petica. Tako da petica kao ocjena najčešće ništa ne znači, rekao je ovaj profesor, zaključivši da se ovako učenicima radi medvjeđa usluga.