Poslodavci u BiH sve više traže radnike i u školskim klupama

Potrebe tržišta rada su sve veće, a toga su svjesni i poslodavci u BiH koji od škola sve više traže provedbu dvojnog obrazovanja kako bi dobivali kvalitetan i stručan kadar.


Foto: Večernji list BiH

Poslodavci vape za radnicima, a traže ih već u školskim klupama. Nekako se čini i da je svijest srednjoškolaca nakon nekoliko godina letargije mnogo veća pa su mnogi ove sezone odlučili nešto raditi, a usput i sebi nešto zaraditi.

Oni koji daju posao itekako su svjesni kakvo blago u svojim rukama imaju pa ih na različite načine žele dugoročno imati u svom timu. Mnogi od njih apeliraju i na škole da se više bave praksom, a manje teorijom, piše Večernji list BiH.

Konkretna provedba

U prijevodu, da se konkretnije provodi dvojno obrazovanje. O njemu je i Georg Brugger, integrirani stručnjak u Udruzi poslodavaca FBiH, progovorio i u priručniku.

– U FBiH postoji sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (VET) baziran u školama, a koji u budućnosti treba imati jak, pozitivan utjecaj na ekonomski razvoj. Shodno tome, na kantonalnim razinama treba pristupiti kreiranju i usvajanju zakona o dvojnom obrazovanju, kao pravnog okvira djelovanja VET sustava, te poboljšanju kvalitete praktične obuke koja se odvija kod poslodavaca, navodi se u uvodu kojeg prenosi portal Večernjeg lista BiH.

Osnovni cilj zakona bio bi da učenici usvajaju vještine, kompetencije i znanje koje odgovara potrebama tržišta rada. Među osnovnim pravilima na kojima se temelji dvojno obrazovanje su partnerstvo između škole i poslodavaca s jasnim zaduženjima, uspostavljanje lokalnog socijalnog partnerstva između svih važnih zainteresiranih strana, zadovoljenje potreba poslodavaca, kao i tržišta rada, stvaranje okvira formalnih i pravnih odnosa, uspostavljanje sustava provjere kvalitete koji postavlja standard i prati razinu kvalitete, uspostavljanje sustava smjernica za građenje karijere, usklađivanje svih VET aktera kako bi se zadovoljile potrebe tržišta rada, stvaranje sustava koji omogućuje mobilnost unutar zemlje, kao i pristup visokom obrazovanju, stvaranje sustava koji pruža doživotno učenje, kao i slobodu izbora edukacije, poštivanje osobnosti i dostojanstva učenika te jednake prilike za sve bez diskriminacije.

– Ako ozbiljno shvate i pridržavaju se navedenih načela, učenici će steći preduvjete za brže zaposlenje nakon završene srednje škole, unaprijedit će svoje kompetencije, a uskladit će i svoje afinitete sa sustavom obrazovanja i potrebama na tržištu rada. Kao krajnji rezultat smanjit će se stopa nezaposlenosti, porast će konkurentnost domaćeg gospodarstva i doći će do ekonomskog rasta i porasta životnog standarda, naveo je Brugger u svom radu.

Sarajevski kanton uveliko priprema zakon.

– Mi tako otvaramo komunikaciju s predstavnicima sektora gospodarstva kako bismo, korak po korak, prihvaćali naše učenike na praktičnu nastavu, odnosno na rad. Ovaj model dvojnog obrazovanja na liniji je trendova kakvi se događaju i u Europi. Jer vrlo je važno da učenici stručnih i tehničkih škola steknu svoje prvo radno iskustvo i doživljaj na tržištu rada kako bi što prije stekli kvalificiranost za poslove koje će obavljati u budućnosti u gospodarstvu.

Planirano je postupno povećavanje broja dana u drugom, trećem i četvrtom razredu spomenutih škola, koje bi učenici provodili radeći u gospodarstvu, a gdje bi za svoj rad primali i određenu simboličnu naknadu. Trenutno je prijedlog da učenici drugih razreda provode jedan dan nastave u gospodarstvu, učenici trećih razreda dva dana, a učenici četvrtih razreda tri nastavna dana u gospodarstvu, riječi su ministrice za odgoj i obrazovanje SŽ-a Naide Hote-Muminović.

U susjednoj Srbiji u 10 godina primjene dvojnog obrazovanja kroz ovaj model prošlo je 13 hiljada učenika, a evo što je o tome rekla prva žena tamošnje gospodarske komore Aleksandra Milićević.

– Podaci pokazuju da oko 75 posto učenika koji završe školovanje u dvojnom modelu obrazovanja ostaje raditi u struci za koju su se školovali, a od tog broja 60 posto ostaje raditi u tvrtkama u kojima su realizirali praktičnu nastavu. To je pokazatelj da smo na pravom putu i da trebamo nastaviti dalje razvijati ovaj oblik obrazovanja, kazala je.

Pokazati znanje

Gospodarstvo iskazuje zanimanje za radnicima, a posebno traži zavarivače, tehničare za računalno upravljanje CNC strojevima, tehničare mehatronike, operatere strojne obrade rezanjem… Jasno je da će potrebe tržišta rada biti sve veće i da mladi konačno imaju pravu priliku, a toga su svjesni i poslodavci u BiH, koji od škola sve više traže provedbu dvojnog obrazovanja kako bi dobivali kvalitetan i stručan kadar.