Toliko pitanja vam prolazi kroz glavu, ali nervoza ne, ona je i dalje tu. Ovaj scenario vam je sigurno poznat. Veliki broj ljudi suočava se sa strahom od javnog nastupa. Oni sretnici kojima je to samo još jedan lako premostivi problem sigurno vas u čudu gledaju i ne shvataju čega se to tačno plašite.

Stvarno, čega? Šta to može da nam se desi kada izađemo pred 10, 100, 1000 ljudi? Međutim, iracionalni strahovi su često jači od onih realnih. Zašto strah od nastupa pred publikom umije da bude toliko snažan, gotovo parališući i kako da se sa njim izborimo?

Kada govorimo pred publikom, imamo osjećaj da smo sami na svijetu, ogoljeni, bez ikakve zaštite, ranjivi. Ali koja je to opasnost koja nam u takvim situacijama prijeti? Zapravo, nema je. Naš mozak je programiran tako da reaguje na opasnosti koje nas mogu zadesiti, ali ne može da napravi razliku između prave i fiktivne opasnosti.

On proizvodi istu reakciju u slučaju da vam prijeti opasnost od napada čopora pasa u vašoj blizini i ‘napada’ ljudi u publici koji prate vaše izlaganje. Najbolji način da započnete borbu protiv takvih stresnih reakcija je da sebe uvjerite da ne postoji nikakva realna opasnost i da ćete se bez ikakve sumnje živi izvući iz te situacije.

Ugasite taj lažni alarm za opasnost i uspjećete da prevaziđete strah. Evo još nekih savjeta kako da prebrodite anksioznost:

  • Mislite pozitivno – Ako sami sebi govorite da vaša prezentacija ne valja, da će vam se jezik zavezati i da ćete sigurno napraviti mnogo grešaka, samo dolivate ulje na vatru. Umjesto toga, govorite sebi pozitivne stvari koje će vas pokrenuti. Zašto se ne biste zapitali – Šta ako razbijem ovu prezentaciju i svi se oduševe? Takve misli će vam sigurno uliti mnogo više samopouzdanja i hrabrosti.
  • Vježbajte, vježbajte – Čak iako ste sigurni da sve znate napamet, možete se zbuniti u trenutku kada treba da progovorite pred direktorom kompanije. Da biste to izbjegli, prođite svoj tekst više puta, čak i onda kada ste potpuno sigurni da ga znate od prve do posljednje riječi. Takođe, vježbajte naglas, jer ćete tako lakše urezati tekst u svoje pamćenje, a i steći ćete predstavu o tome kako bi sve to trebalo da zvuči.
  • Dobro se organizujte – Prezentacija uveliko traje, a vi ste izgubili uvid u to koji je slajd na redu? Ne dozvolite da vas tako nešto omete. Zapamtite strukturu prezentacije, kako biste mogli unaprijed da najavite o čemu ćete govoriti u nastavku i tako održite kontinuitet svog izlaganja. Možete olakšati sebi i na papiriću zapisati redoslijed slajdova ili u slučaju potrebe improvizovati, ostajući svakako u okviru onoga što želite da prezentujete.
  • Vizualizujte svoj uspjeh – Mašta vam može biti od velike pomoći! Zamišljanje vašeg savršenog nastupa, od početka do kraja, pozitivne reakcije publike i cjelokupnog uspjeha izlaganja, može vam itekako pomoći da smanjite nivo anksioznosti i povjerujete u povoljan ishod.
  • Pravite pauze – Možda ovo zvuči kao loš savjet, ali pravljenje kratkih pauza u govoru mogu vam pomoći da se saberete i povratite koncentraciju. Ako dođe do male zabune, zastanite na kratko, dišite duboko, umirite se i nastavite gdje ste stali. Kada smo pod stresom, dišemo kratko i isprekidano, a duboko disanje nam pomaže da se smirimo i pokažemo da imamo kontrolu nad onim što radimo i govorimo.

Na kraju, sve zavisi od vas samih. Ako se dovoljno pripremite i dobro poznajete materiju o kojoj govorite, čak i neka mala greška koja se provuče ne može da pokvari utisak. To se zaista može svima desiti, pa vam niko to neće (a i ne može) uzeti za zlo. Najvažnije je da poslije prezentacije ili nastupa sami sebi čestitate i budete zadovoljni, a svoje greške vidite kao mogućnost da radite na svojim vještinama i da ih poboljšate. Pored ovoliko dobrih savjeta i vaše vjere u sebe, vaš strah postaje samo jedno neprijatno sjećanje, zar ne?

(STUDOMAT.ba)