Kako naučiti svog tinejdžera odgovornosti?

Mnogi današnji tinejdžeri su prezaštićeni od strane roditelja koji su preuzeli sve njihove obaveze, od navijanja alarma kako bi na vrijeme stigli u školu, do dizanja lektire, praćenja školskih obaveza ili slaganja svog kreveta. Odrastanje u takvim uvjetima čini tinejdžere nesvjesnim svojih odgovornosti.


nastya_gepp / Pixabay

Lijepo je željeli da nam je dijete sretno i zadovoljno, lijepo je htjeti ga zaštiti od boli i frustracija, no dijete će postati adolescent, a adolescent odrasli koji onda mora biti u stanju biti samostalna i odgovorna osoba. Kako biste pomogli svom adolescentu da se nauči odgovornosti najvažnije je početi na vrijeme, ili ako ste napravili neke propuste još uvijek možete odgajati svog adolescenta u pravcu odgovornosti, prenosi kidsinfo.ba.

Adolescenti nisu odrasli, oni još uvijek uče. Možda su veliki i možda nekad djeluju odraslo, no računajte da im hormoni divljaju i da ne djeluju samo na njihovo tijelo, već i na mišljenje, ponašanje, kontrolu emocija i sve ostalo. Oni još uvijek, možda i više nego ikad, trebaju vaše vođenje i granice.

Šta možete učiniti?

Za početak jasno postavite vaša očekivanja. Djeca se vole bezuvjetno, ljubav ne smije biti vezana za njihova postignuća i sposobnosti. Ipak, to ne znači da ništa ne očekujete od njih. Očekivanja u smislu obavljanja svojih obaveza, doprinosa u kućnim poslovima i poštivanja pravila ponašanja trebaju postojati. Šta su očekivanja jasnije izražena – to je veća šansa da će ih vaš tinejdžer poštovati. Pri tome je važno paziti da su realna i prilagođena njihovim sposobnostima i zrelosti. Kao što vama posao nije jedina obaveza, tako ni škola ne može biti jedina obaveza vašeg tinejdžera, osim u iznimnim situacijama.

Sasvim je u redu napraviti listu kućnih obaveza i dogovorno ih podijeliti, pazeći da i vaš tinejdžer dobije svoj dio, primjeren dobi i količini drugih obaveza. Ne očekujte da će to ići lako, no važno je ustrajati. Svoj dio posla trebaju napraviti, a potrebno je i dogovoriti posljedice. Napravljeni zadaci omogućuju povlastice, npr. kompjuterske igrice, a te iste povlastice se oduzimaju ako dogovoreni posao nije obavljen. Kućni poslovi većini ljudi nisu zabavni, svi ih moramo obavljati, stoga je važno da to i tinejžderi nauče. Fer raspodjela, solidarnost i zajednička briga oko zajedničkih poslova je važna životna lekcija. Postojanje posljedica za ono što napravimo dobro, loše ili ne napravimo također je važna životna lekcija. Što su te posljedice uže (i logičnije) povezane s uzrokom – to je učenje lakše i brže. Ako vam sin ne napravi svoj posao prije subotnjeg izlaska, sasvim je primjereno da ostane kući subotom navečer, barem dok ne završi s poslovima koje je „zaboravio“ obaviti.

Prigovaranje od strane roditelja koji istovremeno napravi njihov posao neće ih naučiti odgovornosti, može ih naučiti samo da su „loši“, a da će njihove obaveze preuzeti neko drugi, što im kao odrasloj osobi neće pomoći.

To znači i da ih ne štitite od prirodnih posljedica, ako zakasne u školu bez razloga, nemojte im pravdati čas. Ako to napravite, učite ih da posljedice ne postoje, što nije istina.

Nagrađivanje poštivanja dogovora (pohvalama, većim povjerenjem i slobodom ili povlasticama) je naravno podjednako važno. Ne zaboravite primjetiti kada su odgovorni i obratiti pažnju na to da i vaš tinejdžer zna da to cijenite.

(Školski.ba)