U Jutarnjem programu TV Prve prije izvjesnog vremena gostovali su dr Ranko Rajović i logoped dr Nataša Čabarkapa. Tema je bila razvoj govora, ali i problem koncentracije i pažnje koji je kod djece sve češći, a za koji se oba sagovornika slažu da je usko vezan sa preteranom upotrebom digitalnih uređaja.
– Umjesto da nam pokazni gest bude preteča govora, kako je to bilo generacijama unazad, djeca taj prst sad koriste za pretraživanje po ekranu. Za to su krivi roditelji koji se time oduševljavaju. To je najčešći problem s kojim mi se obraćaju govoreći: moje dijete me ne gleda u oči, ne odaziva se, tvrdi dr Čabarkapa.
Rajović dodaje da problem nije samo govor, već da kašnjenje u progovaranju znači da nešto u mozgu nije u redu. On tvrdi da, ako mi gledamo djecu kako čak i do 3. godine ne progovaraju, njih čeka sutra problem u školi.
– Roditelji moraju da reaguju. Mi smo radili anketu sa preko 800 učitelja, koji kažu da su djeca iz generacije u generaciju slabija – motorika, pažnja, koncentracija, opšte znanje, rječnik koji je siromašniji… Dijete danas uči 10 minuta i mora da napravi pauzu, dok igrice dva sata igra bez problema. Mi smo već promijenili anatomske strukture u mozgu, kaže dr Rajović.
– Bio sam skoro u nekom hotelu, roditelji postave dijete ispred tableta i hrane ga. Bolje je da ne jede nego da jede uz tablet. Ako mu date ručak u dva, a ono neće da jede bez tableta ili telefona, vi sklonite ručak i ponudite mu večeru u 6, pa ćete vidjeti kako će jesti, kategoričan je dr Rajović.
Rajović se osvrće i na primjer majke koja mu je na ovakav savjet rekla da su to spartanske metode, komentarišući da je današnjim roditeljima preskakanje obroka spartanska metoda, te da smo sami krivi za to što se dešava našoj djeci.
Na pitanje majke kako drugačije da zabavi dijete od godinu i po dana, a da mu ne pusti crtani koji dijete i traži, jer stalno dolazi u opasne situacije, a ona mora da obavi neke stvari po kući, dr Čabarkapa kaže da je taj problem nastao mnogo ranije i da su ga roditelji sami stvorili.
– Kada djetetu dajete telefon dok jede, ono hranu gotovo i da ne žvaće, već guta, a da bi progovorilo, dijete mora da nauči da žvače i da koristi i gornju i donju vilicu i zube i jezik. Ova majka može da stavi dijete u kolica, povede ga sa sobom i da mu priča dok obavlja poslove u kući. Da govori šta radi. To će u početku biti jako teško, sa djetetom koje je naviklo na ekran. Ali će s vremenom biti lakše.
Na pitanje voditelja kako da približimo djetetu knjigu koja u poređenju sa video-igricama i klipovima djeluje dosadno, Ranko Rajović kaže da sve što radi roditelj radi i dijete. Ako roditelj provodi vrijeme gledajući u telefon – to hoće i dijete. Ako roditelj gleda televiziju – htjet će i dijete.
„Uzmite slikovnicu i stavite dete u krilo“
– Problem je i što 80% roditelja ne umije da čita slikovnice. Oni kažu: „ovo je maca, ona kaže ’mjau’, a ovo je kuca, ona kaže ’vau’“. Pa ne čita se tako slikovnica! Stvorite scenu, situaciju, recite da je to maca koja se izgubila, pa je naišla na farmu na kojoj je bila kuca, pa je kuca s njom podijelila hranu… Pričajte im, a poslije će oni sami naučiti da pričaju. Tako se i stvara ljubav prema knjizi, savjetuje Rajović.
Dr Rajović zaključuje da bebi treba pričati čim se rodi.
– Stavite je pored sebe i opisujte to što radite. Ne kupujte posebna sjedišta i relaksatore. Pravi razvoj mozga ide u interakciji. Ja sam napisao knjigu IQ dj eteta briga roditelja jer to jeste briga roditelja. Ne televizora, ne ekrana, prenosi Zelenaucionica.