Ako ste među tim roditeljima znajte da kod djece potičete spolne predrasude.
Za spolno podijeljene igračke nisu krivi roditelji koji ih najčešće biraju već agresivan marketing, tvrde stručnjaci
Iako često vjerujemo da je doba kada su spolno podijeljene igračke davno iza nas i da nije problem ako se dječak igra s barbikama i da djevojčice voze autiće, podjela igračaka na one za djevojčice i dječake prije 50 godina nije niti postojala.
Spolno podijeljene igračke počele su se pojavljivati tijekom 1980-ih i 1990-ih godina. Do danas je ta podijela toliko očita da su u trgovinama posebni redovi s igračkama za curice, a posebni za dječake. Podjela je toliko uzela maha da se o tomu raspravljalo čak i u Bijeloj kući i u britanskom parlamentu sa zaključcima kako bi trgovci trebali ukloniti podjelu igračaka prema spolovima u trgovinama.
Lisa Dinella, profesorica na Arizonskom Sveučilištu Monmouth koja se bavi istraživanjem ravnopravnosti spolova kazala je da se mnogima ova tema čini beznačajnom no da igračke pomažu djeci da nauče nove vještine i da razvijaju intelekt i da je zbog toga bilo kakva zabrana igre djeci štetna.
– Igre s lutkama ili dječjom kuhnjicom potiču djecu na kreativnost, razne vještine, spoznaju brojnih stvari ali i komunikacijske tehnike, navela je Dinella istaknuvši da stoga nije dobro da se ta igra rezervira samo za djevojčice. Također, dodala je da igra s lutkama djecu podučava empatiji i brizi za druge. Ništa manje edukativna nije igra s kockicama i puzlama. Naime igra s kockicama kod djece postavlja temelja za učenje matematike pa je štetan i stav da su kockice igračke za dječake.
– Oba spola gube ako neke igračke rezerviramo samo za jedan spol i djeca ostaju zakinuta za mnoge spoznaje i istraživanja, pojasnila je Dinella.
Profesorica na Sveučilištu Kentucky i autorica knjige Kako podići svoju djecu bez rodnih stereotipa, Christia Spears Brown, istaknula je da djeca u dobi od tri do pet godina djeca počinju birati igračke prema spolu. Također, u toj dobi djeca se međusobno oponašaju, pa tako usvajaju i igru s igračkama za svoj spol.
Djeca već od te dobi postaju svjesna da neke igračke nisu za njih, a to je potvrdio i test. Naime, znanstvenici su u vrtiću stavili nove igračke u kutije i s igračkama za dječake i djevojčice. Iako je riječ o do tada neviđenim igračkama, djevojčice su se igrale samo s novim igračkama koje su našle u kutiji za igračke za djevojčice, a dječaci s igračkama iz kutije za igračke za dječake.
Stvaranju takvog ponašanja najviše doprinosi marketing, smatra Christia Spears Brown istaknuvši da roditelji ne mogu zanemariti utjecaj reklama. Podjela igračaka se tako preslikala i na svakodnevni život pa tako roditelji najčešće ne mogu organizirati npr. ‘neutralni’ rođendan u dječijoj igraonici već je on ili za dječake sa superherojima ili djevojčice s princezama, pišu Djecjaposla.com.
Upravo u podjeli na princeze i superheroje znanstvenici vide ozbiljnu prijetnju kasnijem prihvaćanju uloga. Naime, lutke su, na primjer, 1960-ih godina imale tradicionalne ženske uloge poput domaćice i majke dok su akcijski likovi dječaka imali zanimanja poput znanstvenika, inženjera ili kauboja.
– Posljednjih godina, kada su žene postale ravnopravne i nalazimo ih čak i u većem broju na brojnim zanimanjima očekivali bi i da lutke djevojčica imaju razna zanimanja. No, umjesto toga došlo je do preseljenja u fantazijske uloge pa su lutke i barbike postale princeze, a pop zvijezde i akcijski junaci superjunaci. Dok djeca uživaju u igri princeze i superheroja ona uživljavaju se u uloge u kojima se naglašavaju muškosti i ženstvenosti što je u stvarnom svijetu nerealno i štetno jer lutke daju djeci priliku da se upoznaju s raznim zanimanjima, istaknuli su znanstvenici.
Izbor igračaka, zaključili su znanstvenici, mora se temeljiti na osobnim interesima djece, a ne na njihovu rodu jer su sve igračke rodno neutralne.
– Igračke su rodno neutralne no problem je što nije neutralan način na koji se igračke prodaju djeci, zaključila je Christia Spears Brown.