Chatbot rješava školske zadaće: Trebaju li ga škole zabraniti?

Pomoć ili rizik: Trebaju li škole zabraniti chatbotove poput ChatGPT-a?


Foto: Envato
Foto: Envato

Software umjetne inteligencije kao ChatGPT piše školske sastave, rješava domaće zadaće. Treba li to koristiti ili zabraniti, je li to pomoć ili rizik? Šta rade škole?

 – Živimo u vremenima promjena i izazova, ali siguran sam da će nas naš car voditi kroz ova teška vremena.

Ova rečenica stoji na velikom monitoru u jednoj učionici Gimnazije kraljice Karoline u Frankenthalu, na zapadu Njemačke. Nije ju napisao nikakav suvremenik cara Wilhelma II, niti neki učenik, nego program umjetne inteligencije ChatGPT.

Tu zadaću je smislila učiteljica Karin Reißer-Mahla. Chatbot napiše govor, učenice i učenici ga analiziraju.

 – Odgojni cilj je da se učenici s time ophode kritički i konstruktivno, kaže Reißer-Mahla.

U drugom koraku učenici trebaju zajedno prilagoditi govor tako što će ga nadopuniti svojim povijesnim spoznajama. Brojni dijelovi se mogu zamijeniti, kažu učenice i učenici.

Direktor škole: Stroga zabrana nema smisla

U korištenju chatbotova ova škola prednjači. Krajem prošle godine je učiteljica Reißer-Mahla s učenicima razgovarala o tim programima, pripovijeda ona, jer je jasno da se među njima ionako širi digitalna inovacija. Osobito kod mlađih učenika postoji opasnost da pritom isključe “svoje vlastito razmišljanje” i sadržaje jednostavno preuzimaju.

 – Kako bi se škola trebala ophoditi sa šansama i rizicima umjetne inteligencije, o tomu se diskutira već dva mjeseca, kaže direktor škole Christian Bayer. Jasno je, međutim, da stroga zabrana nema smisla, kaže on.

“Moramo se prilagoditi”

Odnos prema ChatGPT-u u razredu je još uvijek vrlo različit, ali neki, kao i učiteljica Reißer-Mahla, u tomu vide potencijal za nastavu. Pisati domaće zadaće uz pomoć umjetne inteligencije nema smisla, kaže jedna učenica:

 – Učitelji znaju kako ja pišem.

Jedan učenik dodaje:

 – Meni je zanimljivo vidjeti gdje su granice umjetne inteligencije i gdje čovjek može koristiti svoje vlastito znanje.

ChatGPT se smatra jako naprednim

Otkako je ChatGPT u studenom prošle godine pušten u javnost postao je vrlo popularan. ChatGPT je chatbot koji se zasniva na strojnom učenju, jednom području umjetne inteligencije. Treniran je s velikom količinom tekstova kako bi mogao odgovarati kao ljudski sugovornik. Taj program poduzeća za umjetnu inteligenciju Open AI, koje vrijedi milijarde, smatra se vrlo naprednim.

Od nedavno se raspravlja o posljedicama za škole. Zato je to tema i za Konferenciju ministara obrazovanja i kulture saveznih pokrajina KMK. Zabranu ChatGPT-a je gotovo nemoguće nadzirati i provoditi, kaže berlinska senatorica za obrazovanje i predsjednica Konferencije ministara kulture Astrid-Sabine Busse.

 – Kako kontrolirati kojim se izvorima učenice i učenici koriste dok rade domaće zadaće? Škola je uvijek bila sustav koji uči. I to se mora i pokazat će se i u novoj normalnosti svijeta u kojem umjetna inteligencija igra sve veću ulogu.

Tu pojavu se mora uzeti u obzir u nastavi i kritički ju pratiti, kaže ona.

“To ima osobine revolucije”

ChatGPT će zacijelo promijeniti i nastavu.

 – To ima osobine revolucije, kaže Doris Weßels, profesorica gospodarske informatike na Višoj strukovnoj školi u Kielu. Doris Weßels se, među ostalim, bavi posljedicama umjetne inteligencije na području obrazovanja.

 – Čitav proces pisanja, ne samo u školi, promijenit će se kroz moćna sredstva kao što je ChatGPT.

Chatbot može služiti prije svega kao izvor inspiracije, kao partner u pisanju, koji potiče kreativnost, kaže Weßels. U nastavi bi to značilo da su učenik i umjetna inteligencija neka vrsta tandema. Ali, korisnici bi trebali provjeriti ispravnost tvrdnji koje generira ChatGPT, jer bot “halucinira”, piše dakle i fiktivne tvrdnje i svoje odgovore na njih. Zato i dalje ostaje važno poznavanje činjenica.

 – Učenici i učitelji mogu gledati generirane tekstove kao stručnjaci i provjeravati sadržaje, kaže Weßels.

Granice umjetne inteligencije

Kao i predsjednica Konferencije ministara kulture Busse, i Weßels se izjasnila za to da se programe kao ChatGPT integrira u nastavu, ovisno o uzrastu. I iskustva s umjetnom inteligencijom su pokazala da je čisto reproduciranje znanja, dakle naučiti napamet i onda zaboraviti, besmisleno. Ali, i promjene u nastavi kroz umjetnu inteligenciju imaju svoje granice, kaže Weßels.

 – Korištenjem ChatGPT-a postaje jasno da je naša intuicija, dakle osjećaj na temelju našeg životnog iskustva, veliko bogatstvo kojega mi ljudi moramo biti svjesni. To nam umjetna inteligencija nikad neće moći nadoknaditi.

I u Gimnaziji kraljice Karoline u Frankenthalu učitelji i učenici prepoznaju granice umjetne inteligencije. Ravnatelj gimnazije Bayer priča o tom jednu anegdotu: u prosincu je zamolio ChatGPT da napiše za školu božićnu čestitku. Nastao je dobar tekst o poteškoćama u obrazovnim ustanovama za vrijeme korona-pandemije. Nakon toga je bot trebao napisati govor za završnu maturalnu svečanost.

 – On je, Bogu hvala, bio jako loš, kaže Bayer.

 – Apstraktan i površan. Jer, bot nema životnog iskustva, piše Deutsche Welle.