Stotine profesorica i profesora u Kantonu Sarajevo ne znaju da li će i gdje raditi naredne školske godine.
“Sjećaš li se svog učitelja?“, jedno je od čestih pitanja koje se čuje u životu, pa se znaju pričati priče kako “me nije voljela učiteljica u prvom razredu, ali se sve promijenilo do četvrtog“, pa još mnoge anegdote vezane za one koje su nas prvi uveli u svijet nauke, obrazovanja i odgoja.
Djeca se naviknu, učitelji(ce) prepoznaju kapacitete i mogućnosti djece, roditelji pronađu modus saradnje i – kraj školske godine, a to sad donosi nove nedoumice. Da li će ostati ista učiteljica, isti učitelj, da li će biti rotacija tokom godine, kako će dijete reagirati, kako će biti u slučaju online nastave i nemogućnosti svakodnevnog viđanja na školskom dvorištu…?
‘Maćehinski odnos svake vlade i ministra’
Bilježe se slučajevi, od početka pandemije korona virusa, da je jedan razred mijenjao i tri učiteljice tokom školske godine; prvo zbog zdravstvenog stanja, a potom zbog čudne prakse ugovora na određeno. Također, mijenjali su se i profesori dodatnog jezika, također u jednoj školskoj godini.
Koliko je takvih ugovora i zbog čega je tako poslali smo upite na nekoliko adresa, a najpozvaniji nisu odgovorili – kantonalno Ministarstvo za odgoj i obrazovanje. No, odgovor smo dobili iz resornog sindikata.
– Ugovori prosvjetnih radnika u osnovnim školama u KS-u koji rade na određeno vrijeme, kao i svake godine, ističu 31. augusta 2021. godine. Tih radnika je u osnovnim i srednjim školama blizu 1.000. Razlog je maćehinski odnos svake vlade i svakog ministra, zbog čega Sindikat zahtjeva da se ove godine raspiše bar 300 konkursa na neodređeno vrijeme, za Al Jazeeru kaže Saudin Sivro, predsjednik kantonalnog odbora Samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja entiteta Federacija Bosne i Hercegovine.
Ističe kako je Sindikat bivšem resornom ministru Anisu Kriviću u septembru 2020. godine predložio i dostavio prijedlog pravilnika koji bi osigurao da se zbrinjavanje, a zatim i zapošljavanje radnika po konkursima riješi najkasnije do početka naredne školske godine (1. septembar 2021. godine), jer bi tako radnici po prvi put imali godišnji odmor, a učenicima se ne bi dešavala promjena učitelja, odnosno nastavnika.
Kada bi se konkursi za učitelje razredne nastave na upražnjenim radnim mjestima raspisivali na period do tri godine, uz prethodno povećanje dodatnih bodova za one koji rade na tom mjestu, učenicima se sigurno ne bi mijenjali učitelji, ukazuje sindikalni čelnik.
S ovakvim radom se ne slažu ni iz Udruženja direktora osnovnih škola u Sarajevu, koji ističu kako tri godine traje pravilnik koji ne rješava ovu problematiku.
– Sa pedagoškog aspekta, učitelj je izuzetno važna osoba za psihološki razvoj i obrazovanje učenika. To je izuzetno plemenit i važan poziv. U obrazovanju rezultati nisu vidljivi odmah, već dolaze kasnije. Kako biste svrsishodno djelovali na razvoj i obrazovanje učenika, potreban je kontinuitet, kaže za Al Jazeeru Erzumana Fukelj, čelnica ovog udruženja.
Hoće li biti ‘Vidimo se, učiteljice…’
Čelnica Udruženja direktora sarajevskih osnovnih škola kaže kako je Ministarstvo u prethodnom periodu tražilo i da škole dostave planove potreba za uposlenicima za petogodišnji period kako bi se vidjelo gdje postoje stvarne potrebe za uposlenicima na neodređeno vrijeme.
– Nažalost, prisutan je trend odlaska mladih bračnih parova s djecom u inostranstvo te se bilježi pad broja upisanih učenika u prvi razred u pojedinim općinama Kantona. To znači da postoji vjerovatnoća pojave tehnološkog viška gdje se radnici preraspoređuju u druge škole, pa je to i razlog zašto se konkursi objavljuju na određeno vrijeme, rekla je Fukelj.
Roditelji, direktori i učitelji se nadaju da će ipak biti sluha u nadležnom Ministarstvu i da će se riješiti ovo pitanje, pa se više neće moći na dvorištu čuti, na dječje “Vidimo se, učiteljice…“, njen odgovor “Nadam se, djeco moja…“